Educatie en School / Methodiek
- Aard van een statistisch verband weergeven in een tabel
- Acadin, een digitale leeromgeving voor hoogbegaafde kinderen
- Adaptief Onderwijs
- Arbeidstraining voor jongeren bij De Loods
- Begrijpend lezen
- Betoog schrijven: uitleg en voorbeeld
- Binomiale verdeling
- Bivariate en multivariate analyse in de statistiek
- Blackboard: Digitale leeromgeving voor cursus of opleiding
- Close reading: lesmethode begrijpend lezen op de basisschool
- Coachen kun je leren
- Conceptueel model voor onderzoek
- Coöperatief gedrag
- Coöperatief leren in het onderwijs
- Creatief denken: Ideeën kiezen, ontwikkelen en activeren
- Creatief schrijven: zo stimuleer je de leerlingen in de klas
- Creatieve processen en ideeënoverdracht
- Creëer een positief leerklimaat in de klas en op school
- CVT Complete Vocal Technique
- Davis Leerstrategieën: Leer- en taalachterstanden oplossen
- De ABC sleutel; een manier om effectief te leren
- De CITO-Eindtoets
- De Cito-toets oefenen
- De computer op de basisschool: groepswerkplan
- De fiets van Jansen (wereldoriëntatie in de klas)
- De GVO-cyclus en het ASE model
- De Kleuren van de Caluwe
- De Leuvense betrokkenheidschaal van Laevers
- De nieuwe methode nieuwskring opdracht basisschool
- De staartdeling is weer terug in het rekenonderwijs
- De structuur van een mindmap: wees vooral creatief
- De systeembenadering / systeemtheorie
- De Wereldschool is vernieuwd!
- De zes stappen om beter te leren en studeren
- De zeven instructievormen
- Didactiek: leerlingkenmerken
- Doelen stellen in het onderwijs
- Een filosofisch gesprek met kinderen voorbereiden
- Een inleiding in professionele clownstechnieken
- Een lineaire vergelijking opstellen
- Een ontdekhoek voor kleuters
- Een rijke leeromgeving in de onderbouw
- Eerste schooldag zonder stress mits een goede voorbereiding
- Effectief leren, beter onthouden
- EVTS, Estill Voice Trainings System van Jo Estill
- Exponentiële formule opstellen met een bekende groeifactor
- Exponentiële formule opstellen met een onbekende groeifactor
- Extra hulp bij leren lezen
- Faalangst bij kinderen, veiligheid en acceptatie
- Feedback op je stageplaats
- Filosofie met kinderen
- Formatief evalueren en het geven van feedback
- Gedichten in klas: Soorten gedichten en opdrachten
- Getalbegrip en sommen al bewegend oefenen in groep 3
- Getuigen en enthousiasme als werkvorm voor catechese
- Gouden regels bij lesgeven en instructie aan volwassenen
- Harvard-model bij mediation
- Hechtingsstoornissen bij kinderen, Geen Bodem Syndroom
- Helen Parkhurst - Dalton Onderwijs
- Het belang van een goede checklist
- Het Business Model Canvas - Een uitleg van de methode
- Het digibord verovert onze scholen
- Het geven van voorlichting
- Het Heineken logo en haar merkidentiteit
- Het maken van een verslag: de wetenschappelijke methode
- Het Nash evenwicht
- Het ontstaan van de methode groepsmaatschappelijk werk
- Het OVUR-model: Didactisch model
- Hoe bronnen vermelden?
- Hoe de Davis dyslexie methode tot stand is gekomen
- Hoe leer je beter schrijven in 6 stappen?
- Hoe leren kinderen informatie zoeken? De computer?
- Hoe leren kinderen lezen, begrijpen van geschreven taal
- Hoe maak ik een goede vragenlijst of enquête?
- Hoe maak je een geleide samenvatting?
- Hoe maak je een kunstmuseum fun voor leerlingen?
- Hoe maak je een werkstuk?
- Hoe schrijf ik een paper of essay
- Hoe schrijf je een Beschouwing?
- Hoe schrijf je een betoog
- Hoe schrijf je een Betoog?
- Hoe schrijf je een goed artikel?
- Hoe schrijf je een Uiteenzetting?
- Hypergeometrische verdeling: trekkingen zonder teruglegging
- ICT in het onderwijs: kracht en meerwaarde van de webquest
- Ideegeneratie-technieken om je creativiteit te verbeteren
- Inferentie: zuiverheid, vertekening en variabiliteit
- Insluiting stimuleren en tegengaan van uitsluiting
- Interactief taalonderwijs
- Is leren schrijven belangrijk?
- Kenmerken coöperatief leren
- Kruidenboeken en monografieen: voorbeeld Alchemilla
- Leer hoe je het beste kan leren
- Leerkracht basisonderwijs: Goede lesvoorbereiding
- Leerkracht: verschillende didactische werkvormen
- Leerlijnen op school
- Leesbevordering vergroten met behulp van de leesomgeving
- Leesbevordering vergroten met behulp van werkvormen
- Leren automatiseren met Bloon
- Leren mindmappen
- Leren rekenen in groep drie
- Leren rekenen in groep vier
- Leren rekenen in groep vijf
- Lezen in groep 3: oefenen door te bewegen
- Maaltafels: tips om te oefenen
- Maria Montessori - Montessori onderwijs
- Met arceren schaduw en licht weergeven voor diepte en drama
- Methodiek van begeleide intervisie
- Methodisch begeleiden als leerkracht
- Middenjury als alternatief voor school
- Mindmapping: maak informatie inzichtelijk door associaties
- Moestuin op Fridtjof Nansen-School
- Nieuwe spelen om problemen op te lossen, Bernd Badegruber
- Nieuwetijdsonderwijs
- Oefenen voor de CITO-toets: Taal
- Omdenken – op weg naar persoonlijke verandering
- Onderwerp kiezen voor een scriptie, paper of opdracht
- Onderzoek doen: afbakening van het onderzoek
- Onderzoek doen: methoden voor informatieverzameling
- Opdrachtvorm inzetten als didactische werkvorm
- Opstandig en tegendraads gedrag, een stoornis?
- Opstellen projectplan
- Optisch bedrog: proporties die ruimtelijkheid suggereren
- mijn kijk opOrde in de klas: straffen of belonen?
- Ouders: zo kun je met je kind de tafels oefenen
- Percentielscores: uitleg en interpretatie
- Persoonlijk ontwikkelplan
- Perspectief tekenen zonder er bij na te denken
- PGO: probleemgestuurd onderwijs
- Proces beschrijven met SIPOC
- Puzzelen met tangram: een manier om communicatie te trainen
- Realistisch rekenen: ideale rekenvorm of kwaliteitsverlies?
- Referentieniveaus, raamwerken & (pilot)examens
- Regulier onderwijs in Nederland
- Samen met kinderen op stap in Axenland
- Samenvatten: hoe doe je dat?
- Samenvatting Wiskunde A
- Samenwerkend leren: de sleutelbegrippen en basisstructuren
- Scheidingsmethoden Scheikunde
- Schrijven, het hoe en waarom van communiceren op papier
- Snellezen en sneller lezen
- Sommen oplossen met een verhoudingstabel
- Spelvorm inzetten als didactische werkvorm
- Spreekbeeld (methode)
- Steve Jobs scholen, wat is er anders dan anders?
- Studeren: hoe doe je dat?
- Succesvol een plan van aanpak opstellen
- Taakverdeling tijdens coöperatief leren
- Tafels van vermenigvuldiging leren en onthouden
- Technisch lezen
- Teken geen symbolen; portrettekenen naar levend model
- Teksten schrijven: essay
- mijn kijk opTerug naar praktijkgericht onderwijs?
- Thuis een opleiding volgen via afstandsonderwijs
- Thuis studeren, hoe pak ik dat aan?
- Tips om te slagen in hogere studies
- Tips voor het transcriberen van interviews
- TOM Onderwijs Anders: vernieuwend voor docent en leerling
- Uitleg (veilig) leren lezen en de AVI-niveaus
- Van kerndoelen naar groepswerkplan taal-lezen
- Vastdenken en omdenken - Berthold Gunster
- Vastdenken – het probleem vergroten
- Verhalend ontwerpen
- Verhalend ontwerpen: Thema ruimtevaart
- Verpleegplan: doel en voordelen
- Verschillen in leerkrachten en schoolkwaliteiten
- Verschillende soorten steekproeven
- Verschillende werkvormen in het rekenonderwijs
- Waarom tekenen en schilderen met kinderen?
- Wat is een DMT? Drie-minuten-toets in het basisonderwijs
- Wat is hoekenwerk op de lagere school?
- Wat is Kaizen? De Kaizen methode uitgelegd
- Wat is tandemlezen?
- Wat staat er in een docentenhandleiding bij een lessenserie?
- Zelfstandig werken op de basisschool